Modellbåter

Wednesday, October 22, 2014

Formstøping med silicon..











PROSJEKT SILICONSTØPING........
Prosjektet siliconavstøping er fortsatt på prøvestadie, men nå nærmer det seg et akseptabelt resultat. Jeg har byttet til en meget rimelig type silicon kjøpt på Jula i Sandefjord. Den er klar i farge og er helt grei. Kr.29,90 for en patron er en meget god pris.
Potetmelet er fint fyllstoff, og sammen med olje blir det en smidig masse som slipper modellen uten problemer. Håper bildene viser deg framgangsmåten som er lite komplisert. Nytt er at på større modeller bør det legges på et tynt lag med rein silicon først. La dette så herde over natta, og legg på et passeende lag med oppblandet silicon tilslutt. Små modeller kan trykkes ned i den blandede siliconen.
For å øke stabiliteten når det skal støpes i formene, vil jeg legge den i gips. Dette skal jeg beskrive om noen dager. Lykke til.

PROJECT silicone molding ........ 
The project silikon molding is still on a test stage, but now getting closer to an acceptable result. I've switched to a very affordable type of silicon purchased at Jula in Sandefjord. It is clear in color and is quite straightforward. Kr.29,90 for a cartridge is a very good price. 
Potato flour is a good filler, and with oil it becomes a smooth paste that releases the model from its form without problems. I hope the pictures show you the steps that are little complicated. The new thing here is that the larger models should be placed on a thin layer of pure silicon first. Let this then harden overnight, and then put on thin layers of mixed silicon at the end. Small models can be pressed into the silicone mix. 
To increase stability when you use the molds, I put plaster around it. This I shall describe in a few days. Good Luck.




Her støpes det med glassmatte og 30 min epoxy. Jeg bruker epoxy med filler til første lag. Lar dette herde, og så legger jeg glass med litt tynnet epoxy. 




Her trykkes avstøpet ut av siliconforma og resultatet er som vist på det nederste bilde. Med en buet saks klipper jeg av frynsene av overflødig glass. Litt pussing med 100 papir og jobben er ferdig.


Her er det lagt inn epoxy med filler (Glass Bubbles fra Øgrey hobby) Fargen gul er pulver-rester fra en gammel laserskriver. Når avstøpet kleber lett legger jeg inn glass som tørrtrykkes påplass før det smøres inn lett tynnet epoxy 30 min. Kosten kan vaskes og epoxyen tynnes med rødsprit. Snu litt på formene i de første 5 minuttene, da siger det ikke.
Lykke til.













0 Comments:

Post a Comment

<< Home