Modellbåter

Saturday, March 10, 2007




Her vil jeg vise støping av ventiler ved bruk av silikonform.

På forhånd har jeg laget ventilen i rett størrelse. Denne legges på en plate med den plane siden ned. Den må smøres med et tynt lag vaselin. Jeg laget en liten ramme rundt modellen på ca. 10mm høy. Modellen som i dette tilfellet er en ventil, smøres også med et tynt lag vaselin. Silicon fra en 310ml patron (rød art.36-4813 Biltema) sprøytes ned i forma. Legg en tynn streng med silikon over ventilmodellen, og etterfyll resten av forma. La det hele herde i 3-4 dager ved romtemperatur. Siliconavstøpet blir meget elastisk og sterkt.
Nå kan ventilmodellen fjernes og du sitter med en fin form for vidre støping.
Testavstøpet er i epoksy. Bland sammen 2 deler og fyll det i forma. Eventuelle luftbobler kan du fjerne med en nål. Etter herding kan du bøye forma og ta ut avstøpet.
Epoksyen fester ikke til siliconforma. Det er derfor bare å sette i gang med neste avstøp.
Da dette er første støpeprøve, vil jeg legge ut flere detaljer etterhvert som jeg får erfaring.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home